Van onze redacteur Caroline de Vente
16-09-13“Soms gebeurt het dat je als artiest ergens bij betrokken wordt, waarbij je van tevoren niet zo goed weet wat te verwachten”, vertelt zanger, pianist, organist en dirigent Jaap Kramer. “Maar de taal van muziek is universeel.” De muzikale duizendpoot kijkt erg uit naar het concert met de Oekraïnse muziekgroep Orpheus A Capella Vocal Group.
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
“Sowieso wordt dit concert een unieke aangelegenheid”, merkt hij op. “Kijk alleen maar naar de vleugel die de Edesche Concertzaal heeft staan. De Bösendorfer Imperial 290 is een vleugel van wereldklasse. Wij als muzikanten worden verwend. Ik ken de vleugel nog van toen hij bij Bol Piano’s stond. Als ik daar ben, dan loop ik namelijk altijd even naar de vleugelafdeling om te spelen. Ik voel me daar als een kind in de speeltuin, die haast niet kan kiezen welke draaimolen hij nu moet pakken. De Bösendorfer is een schitterend, karakteristiek instrument. Ik denk dat hij in een volle Edesche Concertzaal nog aangenamer is.”
Ook het Oekraïnse vocaal ensemble Orpheus is geen onbekende voor hem: “Ik hoorde hen voor het eerst live bij een kerstconcert afgelopen december. Hun muziek greep me zo aan: ik werd letterlijk stil gezet door het niveau en de schoonheid ervan. Ik ben zeer onder de indruk van de klasse en het brede repertoire van hun muziek.”
Bij de samenstelling van het programma hield Kramer dan ook rekening met hun muzikale keuzes: “Uiteindelijk moet het programma toch één geheel vormen. Maar dat valt niet altijd mee, want soms weet je als artiest niet goed wat je kunt verwachten. Ik kom van Urk, zij uit Oekraïne. We hebben nog niet eerder op deze manier samen opgetreden. Maar de taal van muziek is universeel, dus dat moet helemaal goed komen. Daarbij heb ik bewust ruimte gemaakt in het programma voor improvisatie. Ik vind het heerlijk om me te laten inspireren door het moment.”
Twee nummers zet de musicus wél vast: Hij kent mijn naam (Opwekking, red.) en Via Dolorosa. Beide nummers zingt en begeleidt hij zelf: “Vooral Via Dolorosa wordt vaak goed opgepikt. Je zingt als het ware het paasverhaal. Het is een heel beeldend lied met veel emotie. Doordat de tekst zo direct is, zie ik eigenlijk het hele plaatje voor me. Dat raakt me.”
Lees ook: Edesche Concertzaal opent met Goede Doelen Concert
Meer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.