Van onze redacteur Grytsje Anna Pietersma
12-02-14Het werd er met de paplepel ingegoten bij dirigent Anthony Zielhorst, die als kleine jongen zijn vader vergezelde naar diens kerkkoor. Een liefde die bleef en hem bracht bij het Collegium Musicum Amsterdam. Met zijn koor brengt hij kerkmuziek uit de zestiende eeuw, wat tegenwoordig amper nog te horen is. Een gemis, vindt Zielhorst. "Voor mij is die muziek de verbinding tussen hemel en aarde."
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
Bestel tickets voor het concert van Collegium Musicum Amsterdam, vrijdag 28 maart 2014 in Ede.
Anthony Zielhorst combineert in het concert 'De bittere tranen van Petrus', op 28 maart in de Edesche Concertzaal, twee composities van Orlandus Lassus. Deze Lassus, ook bekend als Orlando di Lasso, was één van de beroemdste componisten van de zestiende eeuw. Een periode in de muziek waar Zielhorst een zwak voor heeft. “Ik vind het belangrijk om deze muziek te laten horen, omdat er nauwelijks nog kerkkoren zijn die dat doen. Dat vind ik een gemis, omdat juist deze muziek je kan helpen boven jezelf uit te stijgen. Voor mij is het de verbinding tussen hemel en aarde.”
Als klein jongetje kwam Zielhorst dagelijks in aanraking met kerkmuziek, doordat zijn vader hem mee nam naar het kerkkoor. De liefde voor muziek en het dirigeren werd de kleine Anthony met de paplepel ingegoten. Het was dan ook niet verwonderlijk dat hij de opleiding tot dirigent ging volgen. Vervolgens studeerde Zielhorst ook nog voor organist en leraar. Nu coördineert hij de opleiding tot dirigent. “Een stimulerende omgeving met inspirerende collega’s. Het is mooi om te zien dat anderen dezelfde passie delen.”
Met zijn koor, het Collegium Musicum Amsterdam, werkt Zielhorst vaak korte tijd heel intensief aan één project. Nu is dat De bittere tranen van Petrus, waarin het koor het Langrime di San Pietro van Orlandus Lassus vertolkt. Dit is het lijdensverhaal van Jezus, gezien door de ogen van de discipel Petrus. “Het is zijn idee over wat Jezus gevoeld heeft, heel menselijk’, vertelt Zielhorst. “Dat maakt deze passie ook anders dan andere.” Orlandus Lassus gebruikte voor deze compositie gedichten van een tijdgenoot, waar hij de muziek bij schreef. “Het is te vergelijken met de aria’s uit de Matthaus-Passion van Bach. Het zijn menselijke emoties.”
Van deze Langrime di San Pietro voert het Collegium Musicum Amsterdam twaalf delen uit en vult dit aan met de Johannes Passie van dezelfde componist. “Deze passie is zoals gebruikelijk in het Latijn. Iemand zingt het verhaal, een lagere stem zingt Christus en een hogere stem zingt de rest.” Dirigent Anthony Zielhorst vindt vooral deze afwisseling, tussen een enkele stem en de meerstemmige delen, erg mooi. “In de reeks van gedichten is het laatste in het Latijn, ‘Zie de mens’, dat raakt mij altijd heel erg. Het snijdt door de ziel, dat laatste deel. Niet het hele concert is zo zwaar hoor, anders zou je hier diep gedeprimeerd vandaan komen. Het is echt genieten, zelfs wanneer het verhaal heel schrijnend is.”
Speciaal voor deze uitvoering vroeg Anthony Zielhorst zijn goede vriend Nanne Nauta gedichten te schrijven, geïnspireerd op het Langrime di San Pietro. Gedurende het concert draagt de dichter tweemaal zelf zijn gedichten voor. Deze gedichten zijn in het Nederlands, in tegenstelling tot de gezongen tekst. "Dit brengt het verhaal nog dichter bij de luisteraar", vertelt Zielhorst. "Als je tussen de muziek door iemand in je eigen taal iets hoort vertellen, dan voel je echt waar het om gaat."
Tickets voor het concert op vrijdag 28 maart
Ga naar de website van Collegium Musicum AmsterdamMeer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.