Christelijke Muziek en Concertagenda

Zelfs jazz klinkt mooi op een orgel

Organist Teun van de Steeg speelt alles op het allermooist

Van onze redacteur Grytsje Anna Pietersma

11-09-14

Voor musicus Teun van de Steeg was het orgel het instrument van thuis, maar ook voor het publiek. Zijn ambitie is eenvoudig: "Ik wil de stukken gewoon zo mooi mogelijk laten horen." Hoog boven de luisteraars voelt hij zich op zijn best wanneer hij de tijd krijgt om zijn muziek volledig te spelen. "Liever geen applaus, want dat breekt de sfeer."

De keuze voor een instrument bezorgde Teun van de Steeg geen hoofdbrekens, want eigenlijk stond dit allang vast. Zijn vader en grootvader speelden beide orgel en gaven dit de jonge Teun van jongsaf aan mee. Hoe hij bij het orgel kwam, wanneer hij voor het eerst speelde, dat weet hij niet eens meer. Maar dat het orgel als vanzelfsprekend in zijn leven hoort is een vaststaand feit. "Mijn keuze voor het orgel is eigenlijk bepaald door de cultuur waarin ik me bevond. Nu speel ik soms zelfs meer piano dan orgel." Toch is Van de Steeg nog steeds vol van het orgel en na jaren les op de muziekschool stroomde hij door naar het conservatorium.

Kom luisteren naar Tineke Rosenboom (sopraan) en Teun van de Steeg (orgel) op vrijdag 3 oktober in de Edesche Concertzaal. Bestel hier tickets!

Zo mooi mogelijk spelen

Na een opleiding tot orgeldocent - om verzekerd te zijn van een baan - volgde de opleiding tot uitvoerend musicus. "Het was wel mijn doel om concerten te geven en van me te laten horen." Daarin heeft Van de Steeg geen ander doel dan "de muziek zo mooi mogelijk te laten horen". En het liefst laat hij dan iets horen van zijn favoriete componist, die ook in de Edesche Concertzaal aan bod komen. "Toen ik op het conservatorium zat raakte ik erg onder de indruk van Sigfrid Karg-Elert. Het is moeilijk te zeggen waarom de muziek me zo aantrok, want dat is toch iets persoonlijks. Maar de klankkleuren en de wendingen spreken me aan."

Verschrikkelijk veel orgels

"Het mooie van orgel is dat je zoveel variatie hebt in grootte. Er zijn over de hele wereld zo verschrikkelijk veel orgels. Historische, oude orgels of de romantische in Frankrijk. En het mooiste is om de muziek te spelen op het orgel wat er bij past. Bijvoorbeeld barokmuziek op een echt barokorgel." Zelf kreeg de musicus al regelmatig de kans om op een groot orgel in het buitenland te spelen. "Zo speelde ik in Passau, Zuid-Duitsland, in een hele grote kerk op een orgel met vijf manualen. Dit biedt zo oneindig veel mogelijkheden", vertelt Van de Steeg. "Als je die eerste toets aanslaat, dan klinkt het door de hele kerk. In zo’n kerk klinkt een toon wel 10 tot 12 seconden door."

Positieve reacties

"Mensen komen vaak naar boven om te vertellen wat ze van het concert vonden. Die reacties zijn altijd positief", vertelt Teun van de Steeg. "Maar als je het niets vond, dan ga je waarschijnlijk ook snel naar huis", lacht hij vervolgens. Het commentaar achteraf hoort hij graag, maar tijdens het concert zelf wil hij een stuk compleet uitspelen. "Het publiek mag een stuk gewoon helemaal uit luisteren. Liever geen applaus, dat breekt de sfeer." De meeste mensen die naar een orgelconcert komen zijn orgelliefhebbers. "Jongeren vinden orgelmuziek vaak saai, want het orgel hoort bij de kerk en dat is ook saai. Maar het orgel heeft niets met kerk uit te staan", vindt hij. "Je kunt er net zo goed wereldse muziek op spelen. Zelfs jazz, dat klinkt ook heel mooi op een orgel."

Dromen

In de Edesche Concertzaal speelt Teun van de Steeg samen met sopraan Tineke Rosenboom, zijn zangdocente. "Het is de eerste keer dat we dit samen doen, we oefenen veel." De samenwerking met een andere muzikant geeft extra mogelijkheden en vooral ook gezelligheid, vindt Teun. Maar het mooiste was zijn optredens met een symfonieorkest. "Ja, als het kan, zou ik dat nog veel vaker willen doen!"


 Laatst gewijzigd: 16-09-14 - Geplaatst: 11-09-14