Van onze redacteur Tineke Smits
23-04-15Peter Eilander blijft bij zijn leest: Franse romantiek. De organist houdt veel van die verfijnde, gevoelige stijl en wil niets liever dan deze muziek delen. Orgelmuziek te hoog gegrepen? Eilander wil juist laten horen dat het een echt concertinstrument is.
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
Wist je dat het orgel van oorsprong geen kerkelijk instrument is? Peter Eilander: "Het was juist een wereldlijk instrument, in eerste instantie bedoeld om de mensen, die doordeweeks in de kerk wandelden, te vermaken. Toen het volk zelf moest gaan zingen tijdens de erediensten stond daar al het orgel: krachtig genoeg om zo’n groot gezelschap te begeleiden. De klank mengde goed met het zingen." Daarna werd het orgel doorontwikkeld als begeleidingsinstrument, maar nog steeds vind je ook orgels in huizen of concertzalen.
2015 is een Franck-jaar; de componist César Franck overleed namelijk precies 125 jaar geleden. Vandaar dat Eilander zijn concert op 2 oktober 2015 heeft opgezet rondom deze componist. "Het is een beetje de trend om een concert in te richten rondom gedenkjaren," aldus Eilander. "Ik vind het een leuke kapstok. Er zit dus muziek van hem in het programma, maar ook van Lefébure-Wély, een studie-en tijdgenoot van Franck. Lefébure-Wély was een frivole componist, terwijl Franck juist serieus was." Eilander vertelt dat je in het laatste stuk van dit programma, Final, op. 21 - opgedragen aan Lefébure-Wély - hoort hoe Franck in de huid probeert te kruipen van Lefébure-Wéy. "Leuk is het om te horen dat, waar Lefébure-Wély wel eens over de schreef gaat, Franck net binnen de grenzen van het betamelijke blijft." Op het programma staat ook bijzondere muziek van de Engelse componist en organist William Wolstenholme, die muziek is nog niet eerder gespeeld in de Edesche Concertzaal. "Hij was een blinde organist die in zijn tijd heel bekend was."
Peter Eilander blijft met dit programma bij zijn leest: de Franse Romantiek. "Hoe zeg je zoiets? Ik heb een romantische inborst. Tijdens mijn studie bleek die stijl op een gegeven moment het beste bij mij te passen. Het is een muziekstijl waar heel veel gevoel in voorkomt. Ik vind de geschakeerdheid prachtig, de dynamiek. Het is verfijnd, gedetailleerd. Juist op het orgel hoor je die dynamische schakeringen. De Franse orgels waren symfonischer. Als je romantische muziek speelt, heb je ook veel registratiewisselingen. Ik heb zeker een registrant nodig." Aangezien het Ypma-orgel in de Edesche Concertzaal van oer-Hollandse makelij is, is het een uitdaging voor Eilander om de Franse orgelmuziek zo goed mogelijk te vertalen. "Dat is de kunst van het vak. De muziek moet je tot klinken laten brengen, en dat doe je op elk orgel weer anders. Er is geen standaard principe voor. Dit orgel heeft souplesse, het kijkt terug naar Bach en blikt ook naar voren toe, naar de romantiek."
Bestel tickets voor het concert van Peter Eilander op 2 oktober 2015
Ga naar de website van Peter EilanderMeer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.