Van onze redacteur Tineke Smits
02-08-16Jonge organisten strijden om de wisselbeker en de eer tijdens het Feike Asma Concours. De 13e editie gaat bijna van start en zoekt tussen de jeugdige talenten naar de Max Verstappen van de orgelwereld.
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
Het orgel blijft trekken. Elk jaar weer staat er weer nieuwe jeugd te trappelen om het vierklaviers symfonisch concertorgel van Johannus Orgelbouw te bespelen. Organisator Cornelis Elzerman van Vox Humana is al vanaf het begin betrokken bij het Feike Asma Concours en ziet elk jaar weer frisse aanwas. "Maar er is ook iemand die al voor de elfde keer meedoet! Zo leuk dat hij als klein ventje de eerste keer meedeed en nu bijna 24 jaar is. Leuk om hem te zien groeien.”
Hoe ziet het concours er uit?
"Zaterdag 27 augustus zijn de gratis toegankelijke voorrondes. De finale van het Feike Asma Concours is de daaropvolgende dinsdag 30 augustus. Er zijn drie leeftijdscategorieën, vertelt Elzerman: “Dat is eerlijker. Maar als je in de eerste groep een prijs wint, kun je in de volgende groep ook weer meedoen. Het mooie is dat als je de wisselbeker drie keer achter elkaar wint, je hem mag houden. De wisselbeker is een Vox Humana-orgelpijp, met je naam er op en die van de andere winnaars. Een aantal heeft dat wel bereikt.”
Zijn er winnaars die later bekend zijn geworden bij het grote publiek?
“Ken je Adriaan Hoek? Hij is het afgelopen jaar aan het Conservatorium Rotterdam geslaagd met een 10! Het is wel erg leuk dat hij het concours drie keer heeft gewonnen en zich dan zo door ontwikkelt. Ik ben wel trots dat hij ook bij ons is langs geweest. En dan nog Evan Bogerd, die laatst in het nieuws was. Hij deed in Haarlem mee aan het improvisatieconcours en zei toen in een interview met de NOS dat de orgelwereld een soort Max Verstappen nodig heeft, een rolmodel voor jonge organisten. Dat die denken: ‘Wauw, wat hij doet wil ik ook!’ Ik vind Evan wel zo’n figuur. Laagdrempelig, jong en gedreven. Wie weet of dit komende concours een Max Verstappen oplevert!”
Waarom is het concours opgehangen aan Feike Asma?
“We organiseren het concours samen met orgelbouwer Johannus uit Ede. Zij deden vroeger veel met Asma, orgelconcerten bijvoorbeeld. En de zaal waar het concours gehouden wordt heet Feike Asma-zaal. Wat ook meespeelde is dat we graag een orgelconcours voor de jongelui wilden, maar dan wel met een unieke insteek. Bach hoor je, terecht, al overal. Toen we alles bij elkaar optelden, kwamen we uit dit concept: een concours rondom Hollandse koraalmuziek van na 1800. Dat kan een drempel zijn, want je moet er wel van houden. Maar in de voorronden mag je alles spelen wat je wil, als het maar na 1800 gecomponeerd is: onder meer Reger, Mendelssohn, Guilmant, Franck, hedendaagse muziek. Alles mag, maar geen Bach. Ga je door naar de finale, dan moet je kiezen uit een lijst met werken van Asma, Zwart, Bonefaas, Mulder en anderen.
Sinds vorig jaar biedt de organisatie op de zaterdag na het concours een workshop aan. Dat gebeurt in Den Haag, op het historische, mechanische orgel in de Evangelisch Lutherse kerk waar Asma zelf ook heeft gespeeld. “Het idee is dat je orgelmuziek speelt van de Hollandse romantische organisten en dan advies krijgt van de jury. Daar kan iedereen komen, ook als je ouder bent dan 24 jaar, want die groep valt nu weg. Maar het is bijvoorbeeld ook leuk voor zestigers of nog ouderen.”
Wat is het doel van Vox Humana?
“We hebben met dit concours een mooie missie: de jeugd laten kennismaken met koraalmuziek en orgelmuziek van na 1800. Ik herinner me een klein ventje van een jaar of vier, hij kwam met zijn oudere broer mee die moest spelen. Hij deed de deur van de zaal open en zette grote ogen op: ‘Wauw, dat wil ik ook!’ Daarvoor doe ik het het!”
Tijdens het concours wordt ook de Landelijke Schoolprijs uitgereikt. Deelnemers kunnen zich ook namens hun school inschrijven. De winnaar neemt dan de wisselbeker, ook een Vox Humana-orgelpijp, mee naar zijn school. Elzerman: “Stoer toch? Eerder hielden we de voorrondes altijd op de scholen, maar dat was een heel georganiseer. Nu doen we het op deze manier. Men zegt wel eens: de orgelachterban zit vaak op de reformatorische scholen. Ik benader wel alle scholen voor deelname, maar uiteindelijk blijft er inderdaad maar een heel specifieke doelgroep over. Het orgel lijkt toch plaats te maken voor piano, viool, dwarsfluit enzovoort. En er zijn in verhouding met vroeger helaas minder jongeren meer die spelen.”
Het aantal deelnemers schommelt elk jaar tussen de 15 en de 20. “Dat is voor een orgelconcours best wel veel. Dit jaar is er een aantal afmeldingen, dus we blijven steken op 11 stuks. Maar late beslissers die nog graag willen meedoen kunnen altijd contact opnemen!”
De jonge organisten zijn tussen de 12 en 24 jaar oud, veelal jongens maar toch ook soms een meisje. “Dat is toch wel leuk in zo’n mannenwereld! Door de jaren heen waren er toch ook veel enthousiaste jongedames. Bijvoorbeeld Annemarie van Woudenberg, die ging studeren aan het Conservatorium van Rotterdam, maar schakelde later om naar zang. Ze speelde fantastisch!”
Zijn de voorrondes en finale toegankelijk voor publiek?
“Ja, op zaterdag is het vaak een komen en gaan van mensen. De toegang is dan gratis en de hele dag door is er best wel wat aanloop. We gaan de hele dag door, van 10.00 uur tot 14.30 uur. Er is drinken en brood te koop voor een klein bedragje. Voor de finale moet wel betaald worden, dat is ook meteen de afsluiting van de zomeravondserie van Johannus. Die avond speelt elk jurylid ook zelf een orgelwerk. Een volle avond, maar heel leuk om mee te maken.”
De foto's zijn genomen tijdens het Feike Asma Concours 2015. Copyright Jan de Rooij - Willem den Boer
Bezoek de website van het Feike Asma Concours
Bezoek de website van Stichting Vox HumanaBezoek de website van Johannus Orgelbouw
Meer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.