Van onze redacteur Jan-Willem van Ree
06-09-16De Georgische pianiste Mariam Batsashvili is nog maar 22 jaar, maar speelt nu al over de hele wereld in de belangrijkste concertzalen. Het winnen van het Internationale Lisztconcours in Utrecht zorgde voor haar doorbraak. Met Mariam dient zich de volgende generatie Georgische musici aan, die internationaal furore maakt. Pianisten als Khatia Buniatishvili en Nino Gvetadze en zangeres Katie Melua gingen haar voor.
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
Zoveel muzikaal talent uit één land, dat kan haast geen toeval zijn. “Georgië is een muzikaal land. Muziek is onderdeel van onze cultuur”, vertelt Mariam. “In bijna ieder huis staat een piano en er wordt veel gezongen. Bij ons thuis ook, al zijn mijn ouders geen beroepsmusici. Je hoeft geen professional te zijn om van muziek te kunnen genieten.”
Over een andere loopbaan dan die van pianist heeft Mariam nooit serieus nagedacht. Volgens haar heeft dat vooral te maken met haar creatieve inborst. “Ik ben een expressief persoon en heb een grote behoefte om mezelf uit te drukken. Dat lukt het beste achter de piano. Ik zou me erg ongelukkig voelen als dat niet meer zou kunnen”, vertelt ze. “Zelfs mijn hobby’s hebben met creativiteit te maken. Ik lees graag en ga, als het even kan, naar een museum. Helaas ontbreekt het nogal eens aan tijd, maar nu ben ik wat langer in Nederland en had ik het geluk om het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum te bezoeken. Het is echt zo indrukwekkend om die grote meesterwerken van dichtbij te zien. De grootsheid van de ‘Nachtwacht’ is overweldigend, net als de zelfportretten van Van Gogh.”
Haar deelname aan het Internationale Lisztconcours in Utrecht betekende voor Mariam dan ook veel meer dan zomaar het winnen van een pianowedstrijd. “Een jaar lang met die muziek bezig zijn was heerlijk. Elke dag deed ik bij het studeren weer nieuwe ontdekkingen. Toch betekent dat niet dat ik zijn muziek nu perfect speel. Op detailniveau blijven er altijd dingen waarover je twijfelt. Het enige wat ik kan doen is zorgvuldig lezen wat er in de partituur staat. De componist kent zijn stuk tenslotte beter dan ik. Daarom geloof ik ook niet dat er zoiets als ‘democratie’ in muziek bestaat. Er zijn grenzen aan interpretaties.” Het Utrechtse concours was overigens niet het enige Lisztconcours waar Mariam aan meedeed. Het Lisztconcours van Weimar schreef ze al eerder op haar naam.
Bekijk de concertdetails van het concert van Mariam Batsashvili
Bestel tickets voor het concert op 29 oktober 2016Bezoek de website van de Edesche Concertzaal
Meer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.