Christelijke Muziek en Concertagenda

De missie van gitarist Peter Constant

De Gitaarsalon Roadshow maakt de gitaar toegankelijker voor iedereen

Van onze redacteur Jan-Willem van Ree

13-09-16

De toekomst van de gitaar ziet er rooskleurig uit, want het instrument is populair. De ideale situatie zou je denken. Desondanks rust Peter Constant, voorman van de Gitaarsalon Roadshow, niet op zijn lauweren. Sterker nog, juist nu het zo goed gaat met de gitaar heeft hij een missie.

Outstanding

“We hebben soms het gevoel dat de klassieke gitaar nog een beetje in zijn eigen wereld blijft hangen”, vertelt hij. “Gitaristen spelen vooral voor elkaar. Met de Gitaarsalon Roadshow proberen we dat te doorbreken, want er is een veel groter publiek te winnen voor de gitaar!” Anders dan je misschien zou verwachten, groeide Constant op in een niet bepaald muzikaal gezin. “Ik ben geboren op het Australische platteland en kom uit een familie van vrachtwagenchauffeurs, niet op voorhand de grootste klassieke-muziekliefhebbers”, lacht hij. Des te opmerkelijker is het dat hij zich in relatief korte tijd ontwikkelde tot een van de beste Australische gitaristen van zijn generatie. Als leerling van Timothy Kain studeerde Peter af als ‘most outstanding graduate’ aan de Canberra School of Music. Daarna behaalde hij aan de Amerikaanse Yale University zijn Masterdiploma bij Benjamin Verdery. Tussendoor trouwde hij in de Verenigde Staten met zijn grote liefde Marion Schaap en ze vertrokken samen naar Australië. Allebei kregen ze een baan aangeboden aan het prestigieuze conservatorium van Melbourne. De perfecte omstandigheden voor twee jonge veelbelovende musici, maar ergens knaagde er iets.

Luister live naar de Gitaarsalon Roadshow op vrijdag 23 september 2016!

Heen en weer vliegen

“We waren best wel jong om op dat moment al in een vaste conservatoriumbaan te belanden en we merkten dat Australië echt een eiland is. Op een gegeven moment heb je overal gespeeld en breekt het voortdurend letterlijk heen-en-weer vliegen je op. Bovendien zat Australië eind jaren negentig in een recessie.” Voor Peter en Marion waren er daardoor genoeg redenen om uit te kijken naar een werkplek met meer vooruitzichten. “Ons oog viel toen op Nederland. Niet alleen omdat Marion Nederlandse is, maar ook omdat het in die periode een gunstig land was om je als musicus te vestigen. Nederland heeft hetzelfde aantal inwoners als Australië toen, maar hier zit je maximaal een paar uur in de auto om van de ene plaats naar de andere te komen. Bovendien is het buitenland dichtbij."

De rollen zijn omgedraaid

Inmiddels zijn de rollen van Australië en Nederland omgekeerd. Nederland krabbelt op uit een economische recessie en de cultuursector likt zijn wonden na de draconische bezuinigingen. Toch laat Peter Constant zich er niet door uit het veld slaan. Sterker nog, hij ziet juist meer kansen. “In Australië hebben we dit al eens meegemaakt, dus het is niet nieuw voor ons. Bovendien hebben we de subsidiepotjes nooit opgezocht en gaan we liever onze eigen weg. Juist nu de muziekscholen wegvallen, krijgen nieuwe initiatieven meer kans. Onze kracht is als gitaristen onderling nauw samen te werken.” Alle zes gitaristen van de Gitaarsalon denken er zo over. De muzikale vonk tussen hen sloeg over bij een borrel tijdens het Enkhuizer Gitaarfestival. “We kenden elkaar al wel een beetje, want de gitaarwereld is klein, maar deze ontmoeting was wel echt de aanjager. Wat we bij elkaar herkenden was een visie groter dan de spreekwoordelijke eigen achtertuin.” Daar komt bij dat een gitaarsextet, een ensemble van zes gitaren, vrij uniek is in de gitaarwereld. Met zes gitaren heb je zoveel meer muzikale mogelijkheden dan met vier, vooral als het gaat om de klankkleur.”

Franse muziek

Een ander belangrijk onderdeel van de Gitaarsalon is de Roadshow. “Met verhalen en achtergronden willen we de rijkdom en variëteit van de gitaar laten zien”, aldus Peter. “De rode draad door het Edese programma is de Franse muziek die we verbreden met middeleeuwse muziek, en een hommage aan de Roma gitaarlegende Django Reinhardt.” Zelfs de oude Argentijnse tango komt voorbij. “Parijs was in de tijd vóór Piazzolla een van de populairste tangosteden, vooral de armere wijken. Flamenco en tango kun je daarom wel zien als volksmuziek van de armen.”

Voor de Gitaarsalon Roadshow nemen Peter Constant en zijn kompanen een indrukwekkende verzameling gitaren mee naar de Edesche Concertzaal. “Marion en ik hebben uit Australië veel bijzondere handgemaakte gitaren meegenomen, maar we hebben nog meer. Anders dan bij de viool is de akoestische gitaar vooral de gitaar gebleven. Tot voor kort bestonden er geen sopraan- of baritongitaren”, legt Peter uit. “Maar de gitaarbouwers van nu zijn daar wel mee bezig. Wij arrangeren bestaande muziekstukken om deze nieuwe instrumenten te benutten. De gitaarwereld is erg in ontwikkeling. Het kan zomaar zijn dat op dit moment de Stradivarius onder de gitaren wordt gebouwd.” De meest bijzondere gitaar die de Gitaarsalon in bezit heeft, wordt liefkozend de ‘Oma-gitaar’ genoemd. “Dat is een lage contrabasgitaar en dus ook heel groot. We noemen haar ‘oma’, omdat ze zo lekker dik en knuffelig is”, vertelt Peter. Maar achter elk instrument zit wel een bijzonder verhaal. “Elke kras of deuk doet iets met de klank.”

”Olifant

In de Edesche Concertzaal brengt de Gitaarsalon Roadshow een echt concertprogramma. “Ik speel onder meer De Olifant van Saint-Saëns op contrabasgitaar en we hebben nog veel mooie andere stukken op onze speellijst staan. We kijken erg uit naar het concert en naar de ontmoeting met het publiek. Er zijn zoveel mensen te winnen voor de gitaar!”


 Laatst gewijzigd: 18-08-16 - Geplaatst: 16-08-16