Van onze redacteur Jordi Kooiman
02-10-16Visionair. Vernieuwend. De complete muzikant. Over Julien Libeer zijn veel grote woorden gesproken. Met die eerbetonen houdt de jonge Belgische pianist zich echter niet zo bezig. Liefde voor muziek en sociaal engagement, dat zijn de dingen die voor hem tellen. ‘Ik ben me er zeer van bewust dat de kansen en de steun die ik heb gekregen mij voor een grote verantwoordelijkheid plaatsen.’
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
Toen hij drie jaar was, benutte Julien Libeer alle potten en pannen in de keuken van zijn ouders om muziek te maken. ‘Als het maar lawaai maakte’, vertelt hij. Op zijn vierde kreeg hij een synthesizertje van een verre oom, slechts één octaaf qua omvang. Hij gebruikte het ding om er melodietjes van de radio op na te spelen. Voor zijn ouders was het een duidelijk signaal: hun zoon zat te springen om muziekles.
Libeers voorkeur ging in eerste instantie uit naar de viool, maar omdat hij ervan droomde om dirigent te worden, raadde zijn ouders hem aan om pianoles te nemen. Die keuze berouwde hem nooit. ‘Ik ben van jongs af aan bezeten van muziek. Het instrument waarmee ik dat uit, is de piano. Maar ik ben altijd veel breder met muziek bezig geweest. Ik luisterde vroeger orkestmuziek, kamermuziek en heel veel opera. Geen piano-cd's.’
Bestel kaarten en beluister Julien Libeer op 8 oktober in de Edesche Concertzaal met muziek van Schubert en Chopin.
Libeers liefde voor muziek begon met Leonard Bernstein. Eind jaren tachtig, nog maar twee jaar oud, zag hij de bekende documentaire over de opname van West Side Story onder leiding van Bernstein. Hij was te klein om het te begrijpen, maar onbewust moet het iets getriggerd hebben. De jaren daarna zag hij de docu nog tientallen malen. ‘Er gaat zo'n magnetische kracht van Bernstein uit, alsof hij fysiek bezeten is door de muziek die hij brengt. Dat had een hele grote impact op mij.’
Het was voor Libeer nooit een vraag of hij verder zou gaan in de muziek. Zijn liefde voor muziek ‘evolueerde op een organische manier’, zoals hij het zelf uitdrukt. Het conservatorium was een logische volgende stap. Zijn talent werd opgemerkt en de eerste grote prijzen kwamen binnen. Aan concoursen nam hij echter niet deel. ‘Ik ben er niet principieel tegen, maar ik heb altijd de indruk gehad dat muzikant worden een langzaam rijpingsproces is, waarvan ik de fundamenten liefst zonder al te veel externe prestatiedruk wilde leggen.’
In zijn muzikale ontwikkeling heeft Libeer veel te danken aan meesterpianiste Maria João Pires. Hij leerde haar kennen bij de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Brussel. ‘Sindsdien is ze een beetje mijn muzikale grootmoeder geworden’, vertelt hij. ‘Haar invloed op mij is bijzonder groot. Ze is een ongelooflijk inspirerend figuur, op een heel andere manier dan andere leraren. Haar fundamentele bescheidenheid, de complete afwezigheid van arrogantie, haar sociale engagement: al die dingen werpen vragen op over jezelf, op een manier die zich niet beperkt tot het muzikale.’
Bestel kaarten en beluister Julien Libeer op 8 oktober in de Edesche Concertzaal met muziek van Schubert en Chopin
Meer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.