Van onze redacteur Jordi Kooiman
26-09-16Muziekstijlen en -tradities hebben de Iraanse musicus en componist Kayhan Kalhor altijd gefascineerd. Met zijn lievelingsinstrument, de kamancheh, doorkruist hij tal van muzikale culturen. Overal ter wereld. ‘Muzikale talen en culturen zijn niet gebonden aan geografische grenzen. Het is prachtig om daar getuige van te zijn.’
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
De kamancheh is een oud Perzisch strijkinstrument. Het is ongeveer zo groot als een altviool, maar wordt bespeeld als een cello. Het heeft drie of vier snaren, een lange hals en een bolle klankkast, overspand met de huid van een lam, geit of soms een vis. Kayhan Kalhor behoort tot de bekendste bespelers van de kamancheh. ‘Ik vind het één van de meest unieke instrumenten in de wereld, vanwege de speciale klank die het produceert’, zegt de Iraniër onomwonden.
Kayhan Kalhor is buitengewoon veelzijdig. Hij speelt tal van stijlen en werkt samen met musici van allerlei pluimage. Hij is lid van het bekende Silk Road Ensemble van Yo-Yo Ma, hij werkte intensief samen met het Kronos Quartet, hij schreef zijn eigen composities in samenwerking met musici uit verschillende culturen en hij nam twee cd's op. Sinds kort werkt hij ook samen met de jazzmusici van het Rembrandt Frerichs Trio, met wie hij in de Edesche Concertzaal optreedt op zaterdag 1 oktober.
Kalhor vertelt dat hij het altijd fascinerend vindt is om musici uit andere culturen te ontmoeten. ‘Ik probeer altijd te ontdekken hoe zij met klank en techniek een bepaald gevoel proberen uit te drukken. Dat is een uitdaging waar ik al mijn leven mee bezig ben.’
In deze ontmoetingen heeft Kalhor ontdekt dat muzikale talen en culturen zich niets van geografische grenzen aantrekken. ‘Ze zijn veel ouder en veel complexer dan hun geografische gebieden’, zegt hij. ‘Het is prachtig om daar getuige van te zijn en er zelf deel van uit te maken, door jouw muziek te delen met musici uit een ander gebied of een andere cultuur.’
Volgens Kalhor hebben muziektradities meer overeenkomsten dan verschillen. ‘Ze delen dezelfde principes. Uiteindelijk zoekt iedereen naar een uitdrukking van zijn concept van schoonheid door middel van een muzikale taal. Soms is die taal anders, maar de basale elementen zijn hetzelfde.’
‘In mijn ogen zijn veel vormen van kunst en muziek universeel’, vervolgt Kalhor. ‘Ze hebben wellicht een regionaal accent, maar ze zijn makkelijk te vertalen en begrijpelijk en herkenbaar te maken. Het is niet moeilijk om de muzikale expressie van een andere cultuur te begrijpen.’
Als je westerse muziek naast Iraanse muziek legt, zijn er natuurlijk wel verschillen, geeft Kalhor toe. ‘De westerse muziek heeft zich in een heel andere sociale context ontwikkeld, en is voor een ander soort publiek met een andere levensstijl geschreven. Het element van harmonie is daarin heel belangrijk geworden. Onze muziek, en de meeste muziek in het Oosten, is juist monofoon (eenstemmig). Onze melodielijnen zijn daardoor complexer en improvisatie speelt een grotere rol.’
Bestel tickets voor het concert van Kayhan Kalhor en het Rembrandt Frerichs Trio op 1 oktober
Bezoek de website van de Edesche ConcertzaalMeer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.