Van onze redacteur Jan-Willem van Ree
18-10-16Cellist Arno van der Vuurst geeft een inkijkje in zijn leven als lid van één van Nederlands meest vooraanstaande strijkkwartetten. Het Matangi Quartet speelt op alle belangrijke kamermuziekpodia en won belangrijke prijzen. Samen met zijn drie compagnons is hij voortdurend op zoek naar nieuwe manieren van muziek maken.
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
'Alles wat we doen moet kwaliteit hebben, en áls we iets doen, gaan we er ook helemaal voor. We maken ook wel eens een uitstapje naar andere genres dan de klassieke muziek alleen', vertelt Arno. 'Soms levert dat eenzijdige beeldvorming op, maar we zijn blij met televisieprogramma’s als ‘Podium Witteman’ waar onze klassieke kant juist goed wordt belicht. We zijn vooral een klassiek strijkkwartet. Het ijzeren repertoire, de Beethovens en de Mendelssohns; dat is waar ik het zelf uiteindelijk voor doe.'
Wat zijn eerste muzikale ervaring was, weet hij niet meer. 'Wel herinner ik me dat ik als veertienjarige een cd-box van mijn vader kreeg met kamermuziek van Schubert. Die muziek maakte veel indruk. Vooral zijn Strijkkwintet in C heb ik echt grijsgedraaid. Nog steeds vind ik dat één van de topwerken op het gebied van kamermuziek.' Al heel jong begint Arno zelf ook met muziek maken. 'Als driejarige ging ik op vioolles. Mijn zus kreeg vioolles en ik wilde dat ook, maar op een gegeven moment boeide me dat niet meer. Toen ben ik overgestapt op piano en daarna op cello. Achteraf denk ik dat de open dag van de plaatselijke muziekschool daarvoor de doorslag heeft gegeven. Er was daar een erg goede leraar, die me allerlei dingen op de cello liet uitproberen, waardoor ik feeling met het instrument kreeg. Misschien waren dat wel de meest beslissende tien minuten uit mijn carrière', lacht hij.
Over wat Arno het meest uitdagend vindt aan het strijkkwartet is hij duidelijk. 'Jouw rol in het kwartet is zo specifiek, zo uniek. Je kunt je achter niemand verschuilen. Je moet het echt zelf doen: in je eentje die partij invullen. Tegelijk zijn al die partijen zo met elkaar verweven, dat je ook ontzettend alert moet zijn op elkaar.' Een voordeel van het zoveel met elkaar samenspelen vindt Arno dat je elkaar ook goed leert kennen. 'Dan kun je ook dingen open laten, die je pas op het moment zelf invult. Een lijstje met muzikale afspraken afwerken is niet interessant: niet voor jezelf en ook niet voor de luisteraar. De componist heeft beperkte mogelijkheden om zijn muziek te noteren, maar juist tussen de noten zit de nuance. Tot in de kleinste details is het mogelijk om echt met elkaar te communiceren. Dat is magie en hoort wat mij betreft bij uitstek bij kamermuziek.'
Bestel tickets voor het Matangi Quartet op 28 januari 2017
Bezoek de website van de Edesche ConcertzaalMeer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.
Willem staats - za 18-01-20 18:57:08
Arno is zoon van willem van der vuurst. Willem is mijn neef en zoon van jan van der vuurst en loes staats, zus van mijn vader.. de familie staats was zeer muzikaal. Mijn grootmoeder had een conservatoriumopleiding en gaf veel pianolessen. Vriijwel alle staatsen konden met de piano en de viool goed overweg.