Van onze redacteur Tineke Smits
01-11-16Jos van der Kooy behoort tot de éminence grise van de Nederlandse orgelmuziek. Ondanks zijn 64 jaar gaat hij onvermoeibaar voort. Als organist, docent en dirigent is hij dagelijks actief.
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
De wieg van Jos van der Kooy stond in Rotterdam. "Thuis stond een harmonium en als kleuter van vier speelde ik daar al op. De psalmen en gezangen vormden zo'n beetje mijn muzikale biotoop, maar ook het draaiorgel dat regelmatig bij ons in de straat speelde. In die tijd, we spreken over de jaren vijftig, waren dat vooral Duitse schlagers en muziek van Kurt Weill. Achteraf begrijp ik wel waarom ik die draaiorgelmuziek erg mooi vond: Weill is een geniaal componist."
Als de pick-up in 1959 zijn intrede doet in huize Van der Kooy verbreedt Jos’ muzikale wereld zich. "Mijn ouders kochten van alles op het gebied van klassieke muziek, van beroemde orkestwerken tot de eerste platen van de legendarische klavecinist Gustav Leonhardt." Ook krijgt Jos zijn eerste orgellessen: "Vanaf mijn achtste op het harmonium thuis en vanaf mijn twaalfde in de kerk", lachend vervolgt hij: "Ik was toen lang genoeg om het pedaal van het orgel te bespelen. Later kwam daar piano bij."
Via zijn orgelleraar komt Jos van der Kooy in contact met de beroemde organist en pedagoog Cor Kee en later zijn zoon Piet Kee. Voor de lessen toog Jos regelmatig vanuit Rotterdam naar Amsterdam. "Ik had in Amsterdam het gevoel dat daar veel aan de hand was; dat er veel gebeurde. Bovendien heb je in Amsterdam al die mooie oude gebouwen. Als ik het liedje ‘Aan de Amsterdamse grachten’ van Pieter Goemans hoor, krijg ik daar nog altijd een warm gevoel bij. Overigens voel ik me in Rotterdam ook nog steeds thuis, hoor."
Op vrijdag 4 november is Jos van der Kooy te gast in de Edesche Concertzaal. Natuurlijk is het Ypma-orgel van de Edesche Concertzaal niet te vergelijken met dit beroemde orgel van de Sint Bavo. Van der Kooy: "Maar de Vierde- en Zesde Orgelsonate van Mendelssohn gaan er heel goed op." En over de stukken van Reger vertelt Jos van der Kooy: "2016 is het Reger-jaar. Daarom heb ik zijn Neun Stücke, op. 129 op het programma gezet. Het is een van Regers laatste composities en in de muziek hoor je een enorme versobering. Deze stukken komen op een min of meer kamerorgel heel goed tot haar recht. Die reusachtige monumentaliteit, waar Reger om bekend is, is inderdaad één kant. Daarnaast heb je bij hem ook die intieme kamermuzikale kant, en die wil ik in Ede graag laten horen."
Bestel tickets voor het concert van Jos van der Kooy op 4 november
Bezoek de website van de Edesche ConcertzaalMeer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.