Van onze redacteur Jordi Kooiman
09-01-18Een op en top Nederlandse diva, zo zou je sopraan Francine van der Heijden kunnen omschrijven. Na haar afstuderen in Den Haag koos ze er bewust voor om in eigen land carrière te maken, en dat ging haar goed af. In Ede laat ze zich van haar Franse kant zien.
Reacties: Wat vindt u? Reageer op dit artikel.
Francine van der Heijden zal voor velen geen onbekende zijn. Wellicht kent u haar van het 150-jarig jubileum van het Bijbels Museum, van het 50-jarig jubileum van de Vereniging Vrienden van het Lied of van 70 jaar Dodenherdenking. Maar waarschijnlijker is dat u haar kent van de begrafenis van Prins Claus in 2002 waar ze de sopraansolo in werken van Rachmaninov en Mozart voor haar rekening nam.
De hoeveelheid bijzondere jubilea waar Francine van der Heijden een muzikale rol vervulde, is illustratief voor haar status in Nederland. Ze is een geliefde zangeres, een artieste over wie een recensente ooit schreef: "Wie zou niet met gloeiende wangen op haar kleedkamerdeur willen kloppen: Francine, zing voor mij!"
Zelf zegt ze over al die concerten: "Muziek heeft het in Nederland moeilijk gehad wat betreft subsidie. Maar veel bijzondere gelegenheden worden toch opgeluisterd met muziek. Of het nu om vieren of rouwen gaat, muziek voegt iets toe."
De muzikale genen heeft Francine van haar vader. "Hij speelde sopraansax in een blaaskapel. Mijn moeder was meer van het woord. Zij won prijzen met haar gedichten." Francine wilde jarenlang danseres worden, had daarna twee jaar zangles, maar koos uiteindelijk voor een studie politicologie. "Maar dat liep niet. Uit wrevel ging ik terug naar mijn oude hobby: zingen. Ik dacht: ik kijk wat er gebeurt als ik voorzing. Ik deed snel een cursus aan de muziekschool en werd aan twee conservatoria aangenomen."
Ze studeerde in Maastricht, deed een jaar Trinity College in Londen en rondde haar zangstudie af in Den Haag. "Daarna koos ik er heel bewust voor om in Nederland carrière te maken. Mijn stem is niet zo geschikt voor Duitse operahuizen, maar past goed in Nederland, waar een fijn klimaat heerst voor oude muziek, Bach, de passies en kerkmuziek. Toen ik een keer kon invallen in het ensemble van Ton Koopman, begon het goed te lopen. Soms hangt het leven af van toeval, en je capaciteit om je op die momenten te bewijzen."
Francine van der Heijden en Jetty Podt in de Edesche Concertzaal
Meer nieuws van Christelijke Concert Agenda
Reacties: Reageer op dit artikel.