Christelijke Muziek en Concertagenda

“Het Wilhelmus heeft een religieuze lading”

Van onze redacteur Frederike Hessing

13-04-07

Student politicologie Cees van Beek - ooit sprak hij koningin Beatrix persoonlijk - vindt het Wilhelmus een prachtig lied. “Het is het mooiste volkslied van Europa en het oudste van de wereld. Het is een historisch lied waar we als Nederlanders trots op kunnen zijn.” Deel 1 in de serie Het Wilhelmus belicht.

Het Wilhelmus is inmiddels 75 jaar ons volkslied. “Op 10 mei 1932 besloot het kabinet het Wilhelmus als officieel volkslied in te voeren.” Daarvoor was ‘Wien Neerlands bloed’ het nationale lied. Cees van Beek is blij dat het Wilhelmus ervoor in de plaats is gekomen. “Ik krijg de rillingen van ‘Wien Neerlands bloed’, het is erg nationalistisch. Tegenwoordig kunnen we dat ook niet meer zingen. Voor de vele allochtonen in ons land geldt de eerste regel van dat lied ‘Wien Neerlands bloed in d' aders vloeit’ niet. Maar die allochtonen, zoals prinses Maxima zijn wel Nederlanders”, aldus Cees van Beek.

Willem van Oranje

Volgens de student politicologie aan de Universiteit van Leiden kan het Wilhelmus door iedereen worden gezongen. “Je ziet soms politici expres het zesde couplet niet meezingen, dat vind ik niet getuigen van historisch besef.” Het zesde couplet is duidelijk christelijk getint met regels als ‘Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij, o God mijn Heer’, maar dat betekent niet volgens Cees dat ongelovigen deze regels niet kunnen zingen. “Het Wilhelmus is een verzetslied. Het heeft wel een religieuze lading maar de vrijheidsstrijd van de tachtigjarige oorlog is er onlosmakelijk mee verbonden. Het gaat over Willem van Oranje. ”

Toch vindt Cees van Beek dat Willem van Oranje zich in het Wilhelmus beroept op God, maar dat maakt volgens hem in die zin niks uit. “In het lied wordt God wel geëerd, maar het heeft een heel andere religieuze lading dan bijvoorbeeld een psalm. De bedoeling van een psalm is God eren. Het Wilhelmus is het symbool van onze onafhankelijkheid.” Toch is het zesde couplet wel anders voor christenen beaamt Cees van Beek. “Ik zing het zesde couplet, als christen zijnde, wel met andere gedachten dan een ongelovige. Maar het zesde couplet moet je zien in de context van het hele lied. Het gaat over de Nederlandse geschiedenis, het heeft niet het karakter van een psalm.”

Verbondenheid

De student politicologie meent dat er meer aandacht voor het nationale volkslied moet komen. “Iedereen moet het eerste en zesde couplet kennen. Het is goed voor de inburgering van allochtonen, zodat ze zich echt Nederlander voelen, die trots kunnen voelen. Ik denk dat het goed is dat je liefde voor je land hebt, daar heb je symbolen voor nodig zoals een vlag en een volkslied. Iedereen weet de kleur van de vlag; rood, wit, blauw. Maar tijdens een dodenherdenking op de Dam in Amsterdam hoor je bijna niemand het Wilhelmus zingen.”

Cees van Beek vindt dat elke Nederlander het volkslied moet kennen. “Een gezond gevoel van verbondenheid met je land, uit je heel goed in het Wilhelmus.” Deze verbondenheid met ons land vieren we volgens Cees met Koninginnedag. “ Het is een feestelijke dag, waarbij iedereen de vlag moet uitsteken.”

Wilhelmus: Willem van Nassov

Het Wilhelmus is sinds 10 mei 1932 het Nederlandse volkslied. Het bestaat uit vijftien coupletten, waarvan meestal het eerste en het zesde couplet wordt gezongen. Het Wilhelmus is een geuzenlied. Geuzen waren Nederlandse tegenstanders van de Spaanse koning Philips II. Het Wilhelmus weerspiegelt de tweestrijd van Willem van Oranje in de opstand tegen deze koning. Aan de ene kant probeert Willem van Oranje trouw te zijn aan de Spaanse koning, maar aan de andere kant is hij boven alles trouw aan het Nederlandse volk. Alle eerste letters van de coupletten vormen de naam Willem van Nassov, zoals Willem van Oranje ook werd genoemd.

 Laatst gewijzigd: 13-04-07 - Geplaatst: 10-04-07